Malin Vestergren

Ljusspår med Emma

Fota ljusspår?

 Svar:
Kamerainställningar: Du ställer in kameran i antingen BULB läge eller väljer en lång slutartid. BULB läget kommer man till när du bläddrar förbi alla långa slutartider, eller så finns det en egen inställning på "ratten" ovanpå kameran. (Canon, vet inte hur det funkar på Nikon eller Sony etc.)
  • ISO runt 100.
  • Bländaren beror på, men dessa bilder ovan är tagna med bländaren inställd på 10.
  • Slutartiden bestämmer du själv. Det är bara att testa sig fram. Ska du fota bilar och ljusspåren med ett stativ så kanske man vill ha runt 20 sekunder, men det beror helt på var du är och hur mycket trafik/övrigt ljus det finns!! Har du en jättelång slutartid där det åker mycket bilar kommer din bild bli överexponerad och det kommer inte bli några snygga ljusspår. Kortfattat: Mycket trafik: kortare slutartid. Lite trafik: en lite längre slutartid. Men överdriv inte. Mellan 10 sek till 30 kanske?
  • Vitbalans: antingen automatisk eller så brukar det bli najs att ha den inställd på glödlampa (K-värde runt 2800).
 
Motiv och tillbehör: Ska du fota bilars ljusspår i sin omgivning så bör du använda ett stativ och det ultimata vore ett trebensstativ, men ska du däremot försöka göra något som bilderna ovan dumpar du stativet och handhåller kameran istället. Har du ett stativ så är det bäst att använda en extern utlösare istället för att själv peta på avtryckaren då minsta lilla skakning kan paja bilden. Om du inte har någon extern så kan man nog ibland ställa in kameran på att den tar bilden med tre-sekunders fördröjning eller något: tryck på knappen själv, ta bort fingret och kameran räknar ner från 3.
 
Motiv: Du vill ha en så koncentrerad ljuspunkt som möjligt. En billykta, en ficklampa, en gatulampa kan nog funka. Du fattar. Och du vill att det ska vara mörkt ute. Mörkt mörkt mörkt. Någon timme efter solnedgången kanske. Jag har för mig att det är en bra tid att fota med långa slutartider eftersom det fortfarande finns ljus kvar (men som vi inte ser) men som kameran fångar och så får man en sån fin, lite mörkare solnedgångshimmel. Kanske haha.
 
Gör såhär: Som mina bilder: Avfyra slutaren, och rör kameran som en galning. Inget stativ alltså. Egentligen behöver du inte flytta kameran i luften utan bara vrida och vända på kamerahuset så att objektivet tar in ljus från olika håll. När du är nöjd med bilden trycker du på knappen igen. Tadaa!
Tar det lång tid för bilden att ladda/visas på skärmen kan det ha något att göra med att du har kameran inställd på antingen "på" eller "auto" på brusreducering för lång exponeringstid. Jag satte min inställning på "av" och då dyker bilden upp direkt på skärmen. 
Mamma

Häftiga bilder 😘👍🌟
Påminner mig lite om hur det ser ut när jag sytt lite fel 🙈🙉🙊

Björn Nilsson

Min kompis brukade göra sånt..fast med sin mobiltelefon..började av en ren slump..kul grej. Så hon å jag satte ihop några videos med hennes bilder, å så komponera jag ihop lite låtar till dem.Å resultatet blev..ja, du titta om du vill..skickar en länk till hennes Youtube kanal. Finns ett par olika videos..men min favorit är denna (se URL/Bloggadress :-)Nehee..gick inte..man va tydligen tvungen att be om lov..hur gör jag de då?

Svar: Spännande! :D Du kan skicka ett mail - [email protected] eller klistra in via tangenterna. cmd+v på mac annars ctrl+v på pc tror jag :) !
Malin Westergren

Björn Nilsson

Hon kallar sig iaf ...EffulgentBeauty75 på Tuben..å min favorit är ..Space Time Continuum

Björn Nilsson

Hej igen..såg ditt svar..skickar några av videosarna vi gjorde..hon lekte med mobiltelefonen(tog bilderna alltså) å jag komponera ihop lite musik å la på sen..bättre kvalitet på orginalen..Youtube har messat upp dom :-/ Men hoppas du gillar dom ändå :-)

http://youtu.be/HDt1BEBxSDo

http://youtu.be/It91A6RYMSY

Mvh/ Björn aka CalleSpratt70 (Min kanal)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress