Malin Vestergren

Stearns Wharf och en pizza senare
Den 18e gick jag och Pontus ut på natten. Jag ville bara gå omkring lite och andas, men vi gick och träffade Rasmus och Nikodemus (om du stavas sååå?) vid Stearns Wharf som är Santa Barbaras pir. Vi satte oss på stranden där en bra stund och snackade medan de drack öl. Sedan när vi gick därifrån tror jag klockan faktiskt va runt 12. Därefter gick Pontus och jag upp på State Street och han köpte pizza slices och jag fotade lite. Det blev några tuffa bilder jag är lite extra nöjd med! Helt sinnes vad fint det är här.
Bilden här precis ovanför föreställer en del av Stearns Wharf, fotad från stranden där vi satt. 
Skolan började i måndags och jag har hittills haft endast två klasser. En på måndagen, Introduction to Multimedia (MAT 103) och idag, tisdag, hade jag Media Design (GDP 110). På kursbeskrivningarna kanske de låter lite likadana varandra, men tro mig - det var de inte! MAT 103 är teoretisk medan GDP 110 kommer vara praktisk. Sedan tar de upp helt olika saker också. Imorgon (onsdag) kommer jag ha MAT 103 och en ny kurs, Digital Imaging MAT 131. Kommer säkert bli lika kul om inte roligare med den kursen än de andra jag redan haft! Dock är lektionen på 5 timmar, kl 17-21.55. Men ser ändå inget stort problem för det eftersom jag antagligen kommer tycka om det så mycket.
 
Och måste tillägga, FYFAN vad DYRT det är här!! HELT SJUKT!!!!
 
Boende
Hittills har jag lagt ca 20.100 SEK på endast temporärt boende från den 5e fram tills nu på lördag. Fast då kan man räkna bort ca 11.000 som är en deposit som jag va tvungen att lägga för min lägenhet. Innan september ska jag också betala den första riktiga månadshyran för min (permanenta) lägenhet som ligger på $750. Jag och Pontus räknade nyss ut att totalt kommer vi 7 tjejer som ska bo i lägenheten betala ca 745.000 SEK för att bo där i ett år. Sinnes...
 
Jag längtar verkligen till nu på lördag när jag får flytta in i lägenheten och bo där permanent. Få en och samma utgift för boendet i månaden. Kunna fixa ordentligt med mat och planera allting mycket enklare. Plocka upp min väska och göra PLATS för allt. Att det kommer ta ca 2 minuter till skolan istället för 60 minuter som nu är inte heller ett minus. 
 
Skolan
Allt som har med skolan att göra är dyyyrt. Jag har lagt massa pengar på skolan och allt vad det innebär. T.ex. 1 unit kostar nästan exakt 2000 SEK, och jag läser från grunden 12 units, men förra veckan la jag till en ny kurs som är på en unit, vilket betyder att jag har betalat 2000kr utöver "grundpriset". Kanske inte så jättemycket, jag menar det finns de som läser maxantalet units som är 18. 
 
Och allt kursmaterial kostar också rätt mycket. Nyss har jag köpt medlemskap i Adobe Creative Cloud för ett år, gick på 2000. Böcker och annat krims krams från SBCC Bookstore har säkert gått på nära 1500 SEK. Lite tappat räkningen haha.. Men det är ändå en kostnad som är required for class.
 
Mitt bästa köp hittills måste nog ha varit mina nya Nike träninsskor. I Sverige kostar de 1600 SEK, här kom jag över dem för $150. Totalt med taxes så blev det runt 1.100 SEK. Sitter som en smäck, snygga som tusan och jag blir banne mig inte svettig om fötterna i dem!!
Mamma

Åh, den första bilden är riktigt bra! Och den med gungan är jättehäftig!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress