Malin Vestergren

Fotoskola del 1: Vad tusan är en bländare?
Som ni kanske märker så är min favoritfunktion på kameran bländaren. Jag har gått igenom den förr, men känner att jag vill göra det igen då jag verkligen kan exprimentera med den med mitt nya objektiv - och det är så himla roooligt!
 
Foto: Tobias Hagberg
 
Det är alltså det på bilden som kallas för bländare, ett "hål" i objektivet som släpper in ljuset så det når sensorn så att sensorn kan registrera bilden. Beteckningen för bländaren är f/x då x är det bländartal du har ställt in. Bländaren styr hur stort/litet skärpedjupet bli (hur mycket som ska vara skarpt) och detta i sin tur påverkar hur ljus/mörk bilden blir (om man inte ändrar de andra kamerainställningarna i samband med bländaren).
 
Viktigt att komma ihåg:
Ett LÅGT tal ger en STOR bländare.
Ett HÖGT tal ger en LITEN bländare. 
 
En STOR bländare (lågt tal) ger ett KORT skärpedjup. (Ett väldigt litet område i bilden blir skarp - mycket blir oskarpt, bild nr 1 nedan)
En LITEN bländare (högt tal) ger ett STORT skärpedjup. (Ett väldigt stort område i bilden blir skarp - väldigt lite blir oskarpt, bild nr 4 nedan)
 
Bländartalen ligger i en serie och går från 1 till ca 32. 
1  1,4  2  2,8  4  5,6  8  11  16  22  32
För att få fram nästa bländartal i serien så tar man det nuvarande talet gånger 1,4.
T.ex 4 x 1,4 = 5,6.
T.ex 5,6 x 1,4 = 7,84 vilket man avrundar till 8.
 
Bilderna nedan är fyra exempel på hur det kan se ut med några olika bländare.
 
 
Bländaren och slutartiden går hand i hand och om man inte vet hur de samverkar så kommer bilden förmodligen inte bli bra. När du har en STOR bländare (litet tal) så kommer det in mycket ljus i kameran, och om du då har en LÅNG slutartid så kommer bilden bli överexponerad = för ljus. Har man en LITEN bländare (stort tal) och en för KORT slutartid så kommer bilden bli underexponerad = för mörk. 
På dessa två bilder var det dock inte bländaren som mestadels ställde till det, men ni ser i alla fall att den ena är underexponerad och den andra överexponerad. 
 
När jag började fotografera så hade jag först kameran inställd på Automatik (kameran ställer in de inställningar som den anser passa förhållandena), sedan gick jag över till TV för att kunna ställa in slutartiden själv (kameran ställer in bländaren utifrån vilket ISO och vilken slutartid jag valt). Nu fotar jag oftast i AV då jag vill kunna kontrollera bländaren själv, men kameran ställer fortfarande in min slutartid automatisk utifrån just den bländare och ISO jag valt. Men självklart använder jag även M (jag ställer in allt själv) vid vissa tillfällen eller till och med helautomatiska inställningar när jag inte orkar fixa och trixa.
 
Jag tror det är viktigt att man inte fastnar vid någon inställning och försöker använda den till allt man fotar, det är nog viktigt att experimentera lite och våga ställa in inställningar man aldrig använt förr. Jag menar, om bilden inte blir bra, so what? Radera den bara, men försök komma ihåg vilka inställningar som inte funkade ihop :)
 
Har ni frågor om bländaren eller om något som jag har förklarat konstigt, fråga på bara så ska jag försöka svara! :)

f/11
f/8
f/1,4
Idalinn

bajs

Svar: ?
Malin Westergren

Idalinn

Oj, sorry det var lillebrorsan...

Svar: haha :D typiskt småbröder ;)
Malin Westergren

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress