Malin Vestergren

Starfilter
Tänkte presentera mitt ena filer för er. Jag köpte det som ett tillbehör till mitt makro dels för att jag ville ha ett filter på det som både skyddar (det är väl inte meningen med det egentligen, men om man skulle råka smälla kameran mot något så är det filtret som tar den största smällen och inte makrolinsen) och ger en fräsig effekt! Egentligen så kan man nog säga att det var något av en impuls, hade aldrig hört talas om det förrän samma dag som jag beställde det, haha! Lite olikt mig att köpa något av en impuls, men men!
 
Filtret är av märket Haida och just denna har en gänga på 67mm då mitt objektiv är så stort (till skillnad från mina två andra objektiv som är 58mm). "Styrkan" i filtret ligger på 8, och det innebär då att ljuset bryts i 8 punkter.. typ. För att filtret ska fungera så ska det vara en koncentrerad ljuspunkt, t.ex. en gatulampa, strålkastare i mörker eller månen mot en mörk himmel osv. Det måste alltså vara en ljuspunkt. Det som händer, kort och gott, är att filtret skapar stjärnor av ljuspunkten.


Text från försäljaren http://www.kamda.se/:
 
Stjärnfilter är ett glas filter där ytan är etsad med ett fint rutnät mönster. Stjärnfilter är perfekt att använda i mörker där det finns punktbelysningar att skapa stjärnor av. Det bildas då en stjärna med 8st ljuspunkter.
 
Tagna med filtret:


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress