Malin Vestergren

Mörkerfoto
Något som jag ska träna på i framtiden är att fota i mörker. Det är galet svårt att få fokus på rätt ställe när man fotar med manuell skärpa. T.ex. den översta bilden här, var tusan har jag lagt fokus? På lampan? Även om den hade varit där så syns det ändå inte för att det är så ljust.

 På denna bild (ovan) så ligger fokus på den andra lyktan som man ser närmst i bilden.
 På denna (ovan) så ligger fokus också på den andra lyktan.
 Tyckte det såg ganska fränt ut för trädets lövverk var upplyst underifrån av lampor..
Och som ni ser så har jag haft stjärnfiltret på objektivet under dessa bilder! Jag är väldigt nöjd med filtret, men om jag hade fått göra om köpet så skulle jag nog ha tagit en styrka på +6 eller möjligtvis +4, så att ljuset bryts i 6 respektive 4 punkter. Detta filter har en styrka på +8. På bilden ovan så ser det inte så fint ut att ljuset bryts så där stort/mycket (säg vad du vill), men på bilden nedan så ser det riktigt fint ut om man kollar på lyktstolpen. Finast blir det när stjärnan inte är så fruktansvärt stark, utan den tonas försiktigt ut innan den når bildens ytterkanter. Som på bilden nedan och inte som på bilden ovan!

 
Sara Carlsson

sv: men det översta är ju det jag har :) menar du det andra?

Svar: Ja, det näst översta, hihi :)
Malin Westergren

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress