Malin Vestergren

Lins..skydd...lock?
Alltså jag är typ halvt kär i mitt linslock! Eller linsskydd kanske det heter? Aja, ni vet vad jag menar. 
En sak som jag har bestämt mig för, är att jag ska lära mig hur jag använder hyperfokalavståndet när jag fotar landskap + att jag ska lära mig hyperfokalskalan.. Inte för att jag fotar så hemskt mycket vybilder eller landskap så, men tänk när jag vill göra det och jag vill ha bilden skarp från förgrund till bakgrund? Dååå är det smart med denna knepiga.. kluriga.. otroligt smarta öh.. uppfinning! 
 H står för Hyperfokalavståndet, såklart. B står för brännvidd. f står för f-talet, eller bländare om man hellre vill säga så. Oc står för oskärpecirkel, och det har jag aldrig greppat. Inte för att jag verkligen har försökt förstå mig på det, men JAAAA.
 
Orkar man inte räkna ut hyperfokalavståndet med denna matematiska översmarta och jobbiga term, så finns det alldeles säkert diagram som visar lite enklare, haha! Och det är det, kära vänner, som jag tänker använda mig av. För då är det i princip bara att lära sig att just den bländaren tillsammans med den brännvidden ger det avståndet. Antar jag. 
Olivia Gustavsson

Mitt linsskydd kraschade igår xD

Svar: neeej varför? :o :(
Malin Westergren

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress