Malin Vestergren

Vilka inställningar och varför? Steg för steg.

Den här bilden är fotad med mitt standardobjektiv, med stativ och timer på två sek. Fotad vid 41mm, 2,5sek @ f/5, ISO 100. Jag ville ha ett ganska kort, men ändå inte för kort skärpedjup, därav bländare 5. Jag ville inte ha massa brus, därför ställde jag in kameran på ISO 100. Detta gav en slutartid på 2,5 sekunder, vilket inte gjorde att snöflingorna fastnade i bild. Istället ser det ut som att det regnar väldigt mycket, och det var inte det resultat som jag ville ha.
Jag bytte till mitt macro och på det satt stjärnfiltret, därav stjärnan som bildas. Fotad vid 100mm, 1/5 sek @ f/2,8, ISO 200. Mitt macro (eller, alla macroobjektiv) har som regel väldigt kort skärpedjup (i detta fall 2,8) och ju högre (lägre siffra) bländartal desto mer ljus kan släppas in i kameran = bilden blir ljusare. Jag ville få en snabbare slutartid så jag höjde ISO till 200 = högre ISO: ljusare bild = ljusare bild: tillåter snabbare slutartid = snabbare slutartid: bilden blir mörkare. Jag är fortfarande inte nöjd med resultatet. Jag ändrade komposition från första bilden, då jag ville ha en lite "renare bild".
Fotad vid 100mm, 1/30 sek @ f/2,8, ISO 800. Det största felet i denna bild är att den är helt ur fokus. Varken snöflingorna eller lampan är i fokus, och det gör hela bilden till en katastrof eftersom jag inte vill ha det så. Hur som helst, jag höjde ISO ända till 800 vilket gav mig en något snabbare slutartid. Snöflingorna börjar bli lite mer fasta i sitt fall, men det är fortfarande inte tillräckligt.
Bilden är fotad vid 100mm, 1/50sek @ f/2,8, ISO 1600. Vi kommer närmre och närmre slutresultatet, men det är fortfarande inte bra. Bilden är ur fokus och snöflingorna är inte heller stilla.
Bilden är fotad vid 100mm, 1/60sek @ f/2,8, ISO 1600. Det enda som ändrades från föregående bild är att jag vred på fokusringen/fattningen så att lampan blev i fokus. Detta lyfte hela bildens kvalité. Stjärnan blev mer koncentrerad och ljuset flyter vackert ut ur bilden. Dock så sprider stjärnan för mycket ljus så att bilden blir väldigt gul av sig, vilket jag inte vill att mina snöflingor ska vara. Dessutom är det en ful reflektion i fönstret pga någonting.
Den slutgiltiga bilden! Fotad vid 100mm, 1/60 sek @ f/2,8, ISO 1600. Monterade av stjärnfiltret och BOOM! blänket försvann och ljuset blev naturligt! Jag var även petnoga med var fokuset hamnade, så jag satte på kamerans Live-View-läge och zoomade in på lampan och så rattade jag in fokus manuellt. Massa snöflingor blev i fokus och massa blev ur fokus. Precis som jag ville ha det. Omgivningen blev mörk, svart till och med, och jag tycker det blev super!
Så, vilka inställningar och varför?
Brännvidd 100mm. Varför? Jo för att mitt objektiv är ett objektiv med fast brännvidd. 
Slutartid 1/60 sek. Varför? Det var tillräckligt snabbt för att snöflingorna skulle fastna på bild men ändå bli mjuka.
Bländartal f/2,8. Varför? För att jag ville ha ett kort skärpedjup som gjorde att endast snöflingorna där fokusen hamnade skulle vara skarpa, och de snöflingor framför och bakom fokus skulle skapa en liten mjuk bokeh-effekt, fast ändå se ut som snöflingor. Plus att den stora bländaren gav mig en lagom snabb slutartid.
ISO 1600. Varför? För att jag ville ha en kort slutartid, dock är detta ett högt ISO som kan ha skapat brus som en negativ följd.
Sara

gud vad fina bilder! :D

Svar: Åh tack så mycket! :D
Malin Westergren

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress